Ung forsker får talentpris fra Lundbeck

Prismodtager Søren Dinesen Østergaard forsker bl.a. i diagnostik af depression hos patienter i almen praksis.

Læge Søren Dinesen Østergaard.

Lundbeckfonden uddeler hvert år talentpriser til forskere under 30 år, som har præsteret særligt lovende forskning indenfor sundheds- og naturvidenskaberne. De unge forskere modtager - foruden hæderen - 100.000 kr. hver. Prismodtagerne er udvalgt på baggrund af indstillinger fra ledende forskere ved de danske universiteter og højere læreanstalter. Fonden har netop uddelt Talentpris til:

Søren Dinesen Østergaard, 30 år, er uddannet læge fra Aarhus Universitet i 2009 og arbejder aktuelt som forsker ved Enheden for Psykiatrisk Forskning, Aalborg Psykiatriske Sygehus, Århus Universitetshospital. Hans forskning omhandler bl.a. diagnostik af depression hos patienter i almen praksis, specielt med fokus på identifikation af højrisikogrupper. Søren Dinesen Østergaards forskning har resulteret i internationale publikationer indenfor receptor grundforskning, epidemiologisk metodologi og klinisk psykiatri.

Sørens seneste forskningsprojekt omhandler ”psykotisk depression” – en alvorlig psykisk sygdom med høj dødelighed. Ved sygdommen ledsages depression af pinefulde hallucinationer og vrangforestillinger. Det skal undersøges, hvorvidt den psykotiske depression adskiller sig genetisk og prognostisk fra den langt hyppigere, ikke-psykotiske depression. Disse studier vil føre til øget viden om sygdommen og dermed kunne bidrage til forbedret diagnostik og mere målrettet behandling.