4,2 millioner kroner til forskning i leukæmi

Professor Peter Hokland og hans forskningsgruppe fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital har modtaget to bevillinger til at forske i sygdommen akut myeloid leukæmi (AML) – en form for kræft i knoglemarven og blodet.

Professor Peter Hokland fra Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og Aarhus Universitetshospital, Hæmatologisk Afdeling R.

Knæk Cancer-puljen under Kræftens Bekæmpelse har givet 2,25 millioner kroner til et projekt, der er meget tæt på patienten. I dette projekt skal Peter Hokland og forskerteamet bag undersøge, om patienter med AML kan gå til kontrol hos deres egen praktiserende læge i stedet for at komme ind på hospitalet.

I dag er der udviklet meget følsomme metoder, hvor man kan bruge en blodprøve til at opdage tilbagefald af AML meget tidligt – og den blodprøve kan uden problemer tages hos den praktiserende læge. Det vil især være en fordel for ældre patienter, som ellers har langt til hospitalet.

Kræftens Bekæmpelse har desuden givet 1,95 millioner kroner til et meget basalt forskningsprojekt, som i fremtiden vil komme patienterne til gode. I dette projekt skal forskerne kortlægge de stamceller i patientens blod, som man mener, er årsagen til, at AML opstår. De enkelte stamceller skal analyseres, og på længere sigt håber Peter Hokland, at der kan udvikles en medicin målrettet stamcellerne, så AML helt kan helbredes.

Professor Peter Hokland
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og