Aarhus Universitet ansætter nyreprofessor

Jens Georg Leipziger er netop tiltrådt en stilling som professor på Aarhus Universitet. Hans speciale er nyrerne og deres funktion.

Jens Georg Leipziger.
Nyudnævnt professor Jens Georg Leipziger er tilknyttet Institut for Biomedicin på Aarhus Universitet.

Jens Georg Leipziger forsker i nyrerne. Han har en omfattende viden inden for nyrefysiologien og er nu blevet fast tilknyttet Aarhus Universitet som professor inden for samme medicinske felt.

Vand- og saltbalancen i menneskekroppen bliver kontrolleret af nyrerne. Hormoner sørger for, at balancen mellem tilførslen af vand og salt stemmer overens med  fraførelsen af vand og salt. Og det er netop den funktion, Jens Georg Leipziger og hans forskerkollegaer forsker i.

”Vores forskning er afgørende for at opnå en bedre forståelse af nyrernes funktion. Og det er specielt vigtigt i de tilfælde, hvor nyrerne ikke virker. Resultaterne vil derfor være en stor hjælp for vores medicinske kollegaer,” fortæller den nyudnævnte professor.

Jens Georg Leipziger har siden 2005 været ansat som professor MSO ved Aarhus Universitet, og han blev i begyndelsen af 2014 fast tilknyttet som professor samme sted.

Han er født den 22. januar 1959 i Bremen i Tyskland.

Professor, dr.med. Jens Georg Leipziger
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin