Dårlig sædkvalitet er ny professors fokus

Aarhus Universitet har netop ansat Cecilia Høst Ramlau-Hansen som professor på Institut for Folkesundhed. Hun forsker blandt andet i, hvorfor mange mænd har nedsat fertilitet.

Cecilia Høst Ramlau-Hansen er netop blevet ansat som professor i reproduktionsepidemiologi på Aarhus Universitet.

Mange mænd har dårlig sædkvalitet. Og hos manden er dårlig sædkvalitet den mest almindelige årsag til barnløshed.

Cecilia Høst Ramlau-Hansen er blevet ansat som professor i reproduktionsepidemiologi på Aarhus Universitet. Her skal hun blandt andet undersøge årsagerne til, at 15 procent af  danske par  har mere end almindeligt svært ved at blive gravide uden hjælp af fertilitetsbehandling.

”Dårlig sædkvalitet, tidligt eller sent i puberteten, ufrivillig barnløshed og kunstig befrugtning, forstyrrelser i menstruationscyklus, ubalance i kønshormonerne og kønsorganer, der er misdannet – de dele er centrale i min forskning, og jeg prøver at identificere årsager til de negative udfald,” forklarer Cecilia Høst Ramlau-Hansen og understreger, at det særligt er i fosterstadiet, at hun leder efter årsager.

Cecilia Høst Ramlau-Hansen bor i Hobro med sin mand og deres tre sønner på 19, 13 og fem år.

Professor Cecilia Høst Ramlau-Hansen
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed