Få indblik i psykiatrisk forskning

Psykiatrien afholder den 7. november deres årlige forskningsdag. Det er 8. gang, arrangementet løber af stablen.

Professor Raben Rosenberg er en af arrangørerne bag Psykiatriens Forskingsdag.

Søvn hos børn med ADHD, behandling af voksne med OCD, lysterapi mod depression og somatiske sygdomme ved patienter med skizofreni. Det er nogle af de mange emner, der bliver præsenteret, når Psykiatriens 8. Forskningsdag løber af stablen den 7. november.

Det er forskere fra Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og Aarhus Universitetshospital, Risskov, der står for dagen. Formålet er at dele viden om psykiatrisk forskning i Aarhus:

”Psykiske sygdomme berører mange danskere, og psykiatrisk forskning er derfor højt prioriteret i vor strategi. Psykiatriens forskningsdag er en vigtig måde at dele vores forskningsarbejde på. Arrangementet henvender sig både til aktive og kommende forskere med interesse for psykiatri, men andre er velkomne,” siger koordinerende klinisk læreprofessor Raben Rosenberg.

Arrangementet skal dermed fremme videndeling og motivere til nye forskningsprojekter. Det kan være projekter, der går på tværs af de psykiatriske forskningsområder eller samarbejde med forskere fra nogle af de somatiske områder.

Bredt program

Arrangementet består af 15 minutter lange foredrag om psykiatriske forskningsprojekter og posters med projektpræsentationer. Emnerne spænder fra grundforskning til kliniske studier af børn og voksne patienter med forskellige psykiske sygdomme.

Både læger, sygeplejersker og andre faggrupper bidrager med indlæg om projekter, der enten er i startfasen, i gang eller resultater fra netop afsluttede projekter:

”Ved at præsenterer forskning i forskellige faser og fra forskellige faggrupper kommer vi rundt om mange forskellige aspekter ved psykiatrisk forskning, så der er noget for enhver,” siger Raben Rosenberg.

De tidligere år har 150-200 personer deltaget i arrangementet. Psykiatriens Forskningsdag afsluttes med præmier til de bedste foredrag og posters og en fælles middag for deltagerne.

Fakta om Psykiatriens 8. Forskningsdag

• Dato: 7. november 2013
  • Tidspunkt: 12.00-18.00
  • Sted: Aarhus Universitetshospital, Risskov, Skovagervej 2, Vandrehallen/Auditoriet