Forskere gør det usynlige synligt

Aarhusianske forskere har som de første i verden vist, at man med en ny skanningsteknik kan se hidtil usynlige stofskifteændringer, mens de foregår.

Forsker fra Aarhus Universitet har udviklet en ny hyperpolariseringsskanningsteknik, der gør det muligt at følge stofskifteændringer hos patienter med diabetes.
Her ses, hvordan man nu ved hjælp af den nye skanningsteknik kan følge ændringer i stofskiftet i en diabetisk nyre. (klik for stort billede)

Det var banebrydende, da en dansk forsker i 2003 udviklede den såkaldte hyperpolariseringsteknik, der gjorde det muligt at se helt ind i kroppens celler ved hjælp af et nyt kontraststof til MR-skanninger. Nu er aarhusianske forskere kommet endnu et stort skridt tættere på forståelsen af kroppens celler og dermed også på udviklingen af sygdomme:

”Med hyperpolariseringsmetoden er følsomheden over for bestemte kontraststoffer op til 10.000 gange højere end ved en traditionel MR-skanning. Dét, vi nu har bevist, er, at vi med hyperpolariserings-MR-skanninger faktisk kan se ikke alene forskellen i de metaboliske mønstre i mellem rask og syg, men nu også de metaboliske ændringer som følge af akutte påvirkninger, mens de sker i den diabetiske nyre. Det er ret banebrydende,” siger adjunkt Christoffer Laustsen fra Aarhus Universitet.

Opdagelsen stammer fra et studie af sammenhængen mellem iltniveau og udviklingen af nyresygdom hos rotter med og uden diabetes. Resultaterne fra studiet er netop publiceret i det anerkendte internationale tidsskrift Kidney Interntional.

Skræddersyet behandling

Selvom den videreudviklede hyperpolariseringsteknik i første omgang er brugt til at dokumentere metaboliske ændringer i nyrerne, vil den kunne bruges til at få større indsigt i sygdomsudviklingen i alle kroppens organer:

”Med denne metode får vi et fingeraftryk af cellerne, og vi vil kunne følge, om disse fingeraftryk ændrer sig over tid, uanset hvilke organer vi undersøger. Vi vil for eksempel kunne se, om der er ved at opstå følgesygdomme til diabetes og hjerte-kar-sygdomme, eller hvordan en kræftsvulst udvikler sig,” siger Christoffer Laustsen og uddyber:

”Og med større viden om, hvad der løbende foregår på celleniveau, vil vi kunne stille diagnoser tidligere, end vi kan i dag, og vi vil også i langt højere grad kunne skræddersy behandlingen til den enkelte patient.”

Bedre diagnostik af børnesygdomme

Fordelen ved hyperpolariseringsskanninger er ikke kun, at forskerne får langt flere detaljer om, hvad der foregår i kroppen. Den nye metode kan også vise sig at få stor betydning for især de mindste patienter:

”En anden meget stor fordel ved denne metode er, at det er ganske ufarligt. Kontraststoffet til hyperpolariseringsskanninger er et sukkerstof, så der er ingen risiko for, at kroppens væv udsættes for strålingsbelastning. Børn vil dermed kunne blive skannet oftere, end man gør det i dag,” siger Christoffer Laustsen.

Han har lavet undersøgelsen sammen med forskerkolleger fra Aarhus Universitet, Aarhus Universitetshospital, Danmarks Tekniske Universitet, Hvidovre Hospital og Uppsala Universitet.

Undersøgelserne af stofskifteændringer på celleniveau er indtil videre lavet på rotter. Christoffer Laustsen forventer dog, at man i Danmark - der er et af de førende lande i Europa på området - vil være klar til at tilbyde diagnostiske undersøgelser til patienter inden for 2-3 år.

Originalartiklen kan læses på Nature.com’s hjemmeside.

Adjunkt Christoffer Laustsen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin, The MR Research Centre