Forskning skal formidles – også når den er upopulær

Eva Greibe fra Aarhus Universitet løb med førstepladsen i Ph.D. Cup Live, som blev sendt mandag aften på DR2. Prisen får hun for en blændende formidling af sit studie om vitaminmangel i modermælk. Et forskningsresultat, der får følelserne i kog.

Postdoc, ph.d. Eva Greibe fik overrakt prisen som vinder af Ph.d. Cup Live af Uddannelses- og Forskningsminister Sofie Carsten Nielsen.

Mandag aften vandt molekylærbiolog Eva Greibe fra AU prisen for at være den bedste til at formidle sin forskning live. Prisoverrækkelsen fandt sted i DR Koncerthuset, hvor hun dystede mod syv andre vindere i årets Ph.D. Cup, som er et samarbejde mellem Dagbladet Information, Lundbeckfonden, DR og Danske Universiteter.

Eva Greibe, ph.d. og post.doc, har med sin forskning vist, at modermælk tilsyneladende ikke kan opfylde spædbarnets behov for det livsvigtige B12-vitamin gennem hele ammeperioden. Men hvis barnet får supplerende kost ved siden af modermælken fra firemånedersalderen, er ernæringen i orden.

Ophedet debat på web

Mens Eva Greibe har begejstret dommerpaneler med sin formidling, har hendes forskningsresultater ført til en hidsig debat. Konkret udløste Informations artikel den 10. maj om modermælk og vitaminmangel 32 kommentarer på information.dk. Et rul gennem kommentarerne viser, at der er store følelser på spil, når det gælder amning og kvaliteten af modermælk. Blandt andet bliver Eva Greibes forskning beskyldt for at være uvidenskabelig og bestilt af producenter af modermælkserstatning.

Også i gruppen Ammenet på Facebook.dk blev Informations artikel delt. Blandt de foreløbige 46 kommentarer er alt fra skriftlige skuldertræk, skepsis om resultatet og til anklagende spørgsmål til finansieringen af forskningen.

”Jeg har ramt ind i et følelsesladet emne. Nogle kommentarer tyder på, at folk føler sig angrebet på deres forældreevne. Andre er tydeligvis overbeviste om, at jeg er i lommen på særinteresser”, fortæller Eva Greibe om sin forskning, som rokker ved WHO og Sundhedsstyrelsens anbefalinger om, at spædbørn udelukkende skal have modermælk, til de er et halvt år.

Svarer de faglige

Eva Greibe kan gruppere kommentarerne i to. De følelsesladede og de fagligt funderede. De sidste får hun primært i sin mailboks.

Her modtager hun konkrete spørgsmål om forskningen, metoden og resultaterne. Der er også skepsis og kritik, men generelt er det i en konstruktiv tone, som adskiller sig markant fra tonen i kommentarsporene på de sociale medier og debathjemmesider. Eva Greibe svarer på alle mails, som holder sig til det faglige.

”Jeg synes, det er meget vigtigt at møde folks interesse, og det er meget væsentligt, at jeg giver folk et ordentligt svar, eller debatterer med dem, hvis vi holder os på det faglige niveau. Det mener jeg hører med til min opgave som forsker”, siger Eva Greibe.

Hun har valgt ikke at deltage i den webbaserede debat. Også selv om en del af den er bygget på åbenlyse faktuelle misforståelser og rygter, som hun ville kunne afvise.

”Jeg stiller mig ikke til rådighed i den ufaglige debat. Her føler jeg mig misforstået, uanset hvor tydeligt jeg forklarer mig. Jeg oplever, at der bliver gået meget efter min person”, siger Eva Greibe, som får stor opbakning fra sin forskningsgruppe på Klinisk Biokemisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital.

Formidling fortsætter

De stærke reaktioner får ikke Eva Greibe til at drosle ned på sine formidlingsaktiviteter. Tværtimod mener hun, at det er mere påtrængende end nogensinde, at hun formidler sin forskning.

”Det er en af forskerens allervigtigste opgaver, at vi fortæller omverdenen, hvad vi opnår med vores arbejde. Det gælder også, når om resultaterne er ilde hørt. Desto mere vigtigt er det, at vi gør os meget umage med at være konkrete og præcise, når vi formidler”, siger Eva Greibe.

Fakta:

Eva Greibe var ansat på Klinisk Biokemisk Afdeling, Aarhus Universitetshospital, under Institut for Klinisk Medicin, da hun lavede sit ph.d.-studie i samarbejde med forskere på Medicinsk Endokrinologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital. I dag er hun post-doc. på samme afdeling.

Ph.d. Cup er et samarbejde mellem DR, Information, De Danske Universiteter og Lundbeckfonden.

Postdoc Eva Greibe
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og