Lundbeckfonden og AU i nyt samarbejde om forskningsformidling

Aarhus Universitet og Lundbeckfonden vil øge kendskabet til dansk sundhedsforskning. Derfor vil emner som den menneskelige arvemasse, depression, skizofreni og ADHD blive debatteret, når nogle af de dygtigste danske forskere præsenterer deres forskning ved en række Lundbeckfond Lectures.

Salen var fuld, da Aarhus Universitet og Lundbeckfonden bød velkommen til den første Lundbeckfond Lecture i Aarhus. Foto: Anders Trærup/AU Kommunikation.

Med Lundbeckfond Lectures har Aarhus Universitet og Lundbeckfonden sat sig for at øge kendskabet til dansk sundhedsforskning via en række debatskabende foredrag på universitetets campus i Aarhus.

”Vi vil gerne rykke dansk sundhedsforskning endnu længere op på dagsordenen – både på den politiske scene, i medierne og hjemme i dagligstuerne. Og de nye Lundbeckfond Lectures i Aarhus er blot et af de initiativer, som kan rykke os tættere på det mål,” siger Jørgen Huno Rasmussen, bestyrelsesformand i Lundbeckfonden.

Det første foredrag blev holdt på Aarhus Universitet onsdag den 15. januar 2014, og allerede nu må forårets fem arrangementer melde alt udsolgt.

Billetterne er revet væk

”Efterspørgslen har været overvældende. Men det er ikke overraskende, når man ser, hvilke muligheder foredragsrækken giver for at få større indsigt i den spændende sundhedsvidenskabelige forskning, der foregår i Danmark. Vi er glade for at kunne præsentere nogle af Danmarks dygtigste forskere”, siger dekan Allan Flyvbjerg fra Aarhus Universitet (her sammen med bestyrelsesformand Jørgen Huno Rasmussen, t.v.).

Lundbeckfond Lectures har fem foredrag i kalenderen i foråret og yderligere følger til efteråret. Foredragene arrangeres i samarbejde med Folkeuniversitetet, og du kan læse mere om Lundbeckfond Lectures via Folkeuniversitetets hjemmeside.

Om Lundbeckfond Lectures

Lundbeckfond Lectures er en række debatskabende foredrag, som fonden har igangsat med det formål at øge kendskabet til dansk forskning blandt offentligheden. Deltagerne kan høre om depression, stofmisbrug, ADHD, skizofreni, og om hvad tusinde år gammelt DNA kan fortælle os om vores forfædre, når nogle af landets førende forskere giver interessante perspektiver på den nyeste frontforskning.

Lundbeckfond Lectures er et koncept, som Lundbeckfonden etablerede i København i 2012. Her samarbejder fonden med Experimentarium. Og med de otte Lundbeckfond Lectures i Aarhus er konceptet nu blevet landsdækkende.