Millionbevilling: Når hjerneforskning spiller sammen med musikken

Hjerneforsker og jazzmusiker Peter Vuust fra AU og AUH forsker i, hvordan musik påvirker hjernen. Han har netop modtaget 52 millioner kroner fra Danmarks Grundforskningsfond til et helt nyt grundforskningscenter: Danmarks Grundforskningsfonds Center for ’Music In the Brain’ (MIB).

Musik er følelser, fortæller hjerneforsker og jazzmusiker Peter Vuust. Han forsker i, hvad der sker med folk, der hører musik.

Hvad sker der med folk, der hører musik? Hvor bor musikken i hjernen? Og hvordan kan musikere røre ved lytternes følelser? Det er nogle af de spørgsmål, der er omdrejningspunktet for Peter Vuusts forskning - de sidste 13 år har han brugt musikken til hjerneforskning.

I 2006 dannede Peter Vuust sin egen forskningsgruppe, som søger at kortlægge, hvordan musik bliver bearbejdet i hjernen. Denne forskningsgruppe er et samarbejde mellem Aarhus Universitet og Det Jyske Musikkonservatorium og er tilknyttet Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab (CFIN), Aarhus Universitetshospital, som er et tværfagligt center for hjerneforskning, grundlagt af den Danske Grundforskningsfond. Det er også denne fond, der netop har støttet Peter Vuust og forskningsgruppen med 52 millioner kroner.

”Hjernen er skabt til at forudsige fremtiden og indkode mønstre. Og hvis man ved hvordan, hvor og hvornår mønstrene dannes, så kan den viden kortlægge nye hjernefunktioner. Det kan igen føre til mulige kliniske anvendelser ved behandling af sygdomme. Desuden kan det være vigtigt for vores forståelse af, hvordan man lærer at spille musik,” forklarer Peter Vuust, som udover at forske på Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital er professor ved Det Jyske Musikkonservatorium. Som jazzbassist og -komponist har han medvirket på mere end 85 album og har selv udgivet fem med sin egen gruppe, Peter Vuust Quartet.

Det nye center ’Music In the Brain’ er et unikt samarbejde mellem AU og Det Jyske Musikkonservatorium. Dette samarbejde gør det muligt at benytte de nyeste hjerneskanningsmetoder til at belyse spørgsmål, som udspringer af en dyb forståelse af og praktisk erfaring med musikkens grundlæggende virkemidler.

”Forskningen har potentiale til at påvirke den måde vi spiller, underviser, bruger og lytter til musik på. Samtidig vil den have betydning for vores forståelse af menneskets hjernefunktion i almindelighed,” siger Peter Vuust, som netop bruger sin baggrund indenfor musikken i den medicinske forskning.

Professor, ph.d. Peter Vuust,
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og
Aarhus Universitetshospital, Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab.
Direkte tlf.: 7846 1617
vuust@cfin.au.dk