Ph.d.-studerende modtager EliteForsk-rejsestipendium

Maria Rusan, der er ph.d.-studerende på Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital, har netop modtaget Uddannelsesministeriets EliteForsk-rejsestipendium på 300.000 kroner.

Maria Rusan tager sin familie med til USA. Her skal hun tilbringe de næste 18 måneder på Harvard Medical School, Boston og gennemføre sit projekt.

Dana Faber Cancer Institute, Harvard Medical School, Boston, USA danner de næste 18 måneder rammen om Maria Rusans forskning. Den aarhusianske ph.d.-studerende har nemlig fået et EliteForsk-rejsestipendium på 300.000 kroner.

”Stipendiet er en stor finansiel hjælp til at gennemføre mit projekt i Boston. Jeg skal være der i halvandet år, og jeg rejser med min familie, så der er mange omkostninger,” fortæller Maria Rusan, der allerede er i gang med sit amerikanske eventyr.

”Jeg har nu været ved Dana Farber Cancer Institute i næsten tre måneder og har allerede lært utroligt meget. Det er et spændende, produktivt og stimulerende miljø med fantastiske ressourcer. Jeg er meget taknemmelig for at have fået denne mulighed,” siger hun.

Stipendiet bliver tildelt talentfulde ph.d.-studerende og bidrager til, at de kan få et længerevarende studieophold ved de allerbedste forskningsmiljøer i verden. På den måde understøtter det internationaliseringen af dansk forskning.

Fra HPV-infektion til kræft

Maria Rusans forskning fokuserer på sammenhængen mellem HPV og hoved-hals-kræft i forhold til at øge forståelsen af, hvordan en HPV-infektion kan blive til kræft.

”Formålet med min forskning er at karakterisere genomiske ’events’ i hoved-hals-kræft forårsaget af kronisk infektion med HPV. Belysning af de HPV mekanismer, der påvirker kræftudviklingen og behandlingsresponset, er en væsentlig komponent i projektet,” siger hun og fortsætter:

”Forskningsopholdet giver mig mulighed for at lære nye teknikker inden for next generation sequencing, som har transformeret udførelsen af biologisk forskning, og som opfattes som en ”game changer” inden for næsten alle biologiske felter.”

Maria Rusan understreger, at forekomsten af HPV-associeret hoved-hals-kræft er steget dramatisk de seneste årtier, og nogle forskere har beskrevet det som en virus-forårsaget kræftepidemi.

Ph.d.-studerende Maria Rusan
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og