Rødvinsstof styrker knoglerne

Stoffet resveratrol, der findes i blandt andet rødvin, kan ifølge ny aarhusiansk forskning øge knogleopbygningen. Den ny viden kan giver håb for patienter med knogleskørhed.

Professor, overlæge Steen Bønløkke Pedersen, Institut for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet, står i spidsen for den nye undersøgelse.
Professor, overlæge Steen Bønløkke Pedersen står i spidsen for den nye undersøgelse.

Det bioaktive stof resveratrol, som findes i relativt høje mængder i vin, vindruer, bær og nødder, har længe været sat i forbindelse med gavnlige effekter på diabetes og hjertekarsygdomme.

Nu er endnu en gevinst kommet med på listen over resveratrols positive effekter. Som de første i verden har en gruppe forskere fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital netop bevist, at reservatol også kan give stærkere knogler hos mennesker:

"Vores undersøgelse viser, at resveratrol stimulerer de knogledannende celler i kroppen. Det giver os håb om, at resveratrol på sigt kan have potentiale i behandling af osteoporose," siger professor og overlæge Steen Bønløkke Pedersen fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital.

Tidligere undersøgelser vist, at resveratrol beskytter mod knogletab i mus og rotter. Det danske studie er det første, der påviser den gavnlige effekt for mennesker.

Stort sundhedsproblem

I studiet undersøgte forskerne om resveratrol kan hjælpe mænd med metabolisk syndrom:

”Metabolisk syndrom, der er tæt forbundet med overvægt, er et stort sundhedsproblem verden over – både menneskeligt og samfundsøkonomisk. Metabolisk syndrom er en tilstand, der giver forstyrrelser i kroppens omsætning af næringsstoffer specielt sukker og fedtomsætningen, hvilket øger risikoen for diabetes, åreforkalkning men også knogleskørhed,” siger Steen Bønløkke Pedersen.

I alt 66 midaldrende mænd med metabolisk syndrom deltog i undersøgelsen, der blev gennemført som et lodtrækningsstudie, hvor nogle fik et placebopræparat.

Hurtig effekt

I en periode på 16 uger tog mændene enten en dosis med 500 miligram resveratrol, 75 miligram eller placebo to gange om dagen. Mænd, der fik den højere dosis af resveratrol havde en 2,6 procent stigning i lændehvirvelsøjlens knoglemineraltæthed sammenlignet med mænd, der havde taget placebo. Den høje resveratrol-gruppe havde også 16 procent mere af en markør for aktiviteten af de knogledannende celler kaldet BAP i forhold til kontrolgruppen.

"For de mænd, der fik den høje dosis af resveratrol, kunne vi i løbet af blot fire måneder se betydelige forbedringer i knoglerne.”

”Mængden af resveratrol vi benyttede overstiger langt, hvad man kan spise og drikke sig til gennem nødder og rødvin, men det et meget positivt resultat, der giver god grund til optimisme i forhold til behandling af osteoporose med et resveratrol-præparat i fremtiden," siger Steen Bønløkke Pedersen, der dog understreger, at der er brug for yderligere forskning for at afgøre, hvordan stoffet virker på den lange bane over for patienter med risiko for osteoporose, samt eventuelle bivirkninger ved lang tids brug af så store doser resveratrol.

Studiet er netop offentliggjort i det anerkendte internationale tidsskrift Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

Originalartiklen Resveratrol Increases Bone Mineral Density and Bone Alkaline Phosphatase in Obese Men: A Randomized Placebo-Controlled Trial kan downloades her