Stress tidligt i livet kan øge risikoen for overvægt som voksen

Studie fra Aarhus Universitet lægger en ny brik til forståelsen af, hvilke årsager der kan ligge bag fedme og overvægt.

Det nye studie bygger på data fra 119.908 unge mænd.

Noget tyder på at børn, der som ufødte er blevet udsat for svær stresspåvirkning, har øget risiko for at blive overvægtige eller udvikle fedme, når de vokser op.
Det viser et nyt registerstudie fra Aarhus Universitet, der er publiceret i PloS ONE.

Forskerne har tidligere vist, at svær stress hos den gravide kan give problemer med vægten for børn mellem 10 og 13 år, men det er nyt, at der nu også er påvist en sammenhæng mellem mødrenes stress under graviditeten og risikoen for at udvikle overvægt eller fedme i voksenalderen:

”Samlet set tyder vores resultater således på, at stress kan skabe en programmering af det ufødte barn, som gør det følsomt for at tage på i vægt efter fødslen”, siger ph.d. Lena Hohwü fra Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet.

”Så selv om der stadig mangler megen forskning på området, har vi lagt en lille brik til forståelsen af, hvorfor vi oplever en fedmeepidemi, hvor hvert femte barn i Danmark er overvægtigt – og hvor de fleste af dem også forbliver overvægtige som voksne”.

Op til dobbelt så stor risiko

Studiet bygger på data fra 119.908 unge mænd, der var indkaldt til session i årene 2006 til 2011 og fik målt deres body mass index (BMI).

Forskerne har fokuseret på kvinder, som mister en nær pårørende lige op til eller under graviditeten, og fulgt deres drengebørn til den tidlige voksenalder. Unge mænd, hvis mødre havde været udsat for et sådant tab, havde - afhængigt af den pårørendes relation til moderen - forskellige grader af øget risiko for overvægt og fedme. Hvis kvinden mistede sin mand, var risikoen for, at hendes søn havde udviklet overvægt i voksenalderen, den dobbelte.

”Helt konkret har vi undersøgt den stressfaktor, at barnets mor oplever en nær pårørende dø lige før eller under graviditeten – altså inden barnet blev født. Det har vi betegnet som ’en indikator for stærk stress’, som øger risikoen for at udvikle overvægt i voksenalderen til op til det dobbelte”, siger Lena Hohwü.

”Men da denne type stress heldigvis er sjælden, er vi i gang med at undersøge, om der er en mere generel effekt af stress. Det gør vi ved at se på betydning af skilsmisse og stresshormonet kortisol under graviditeten”.

Fakta:

• Læs artiklen ”Severe Maternal Stress Exposure Due to Bereavement before, during and after Pregnancy and Risk of Overweight and Obesity in Young Adult Men: A Danish National Cohort Study”.
  • Lena Hohwü har udført studiet i samarbejde med lektor Jiong Li, professor Jørn Olsen, professor Carsten Obel, Aarhus Universitet samt professor Thorkild I.A. Sørensen, Københavns Universitet.
  • Studiet indgår i Lena Hohwüs ph.d.-afhandling” Exposure to psychological and biological stress early in life and the development of body weight in the offspring, including overweight and obesity”.

Yderligere oplysninger:

Ph.d., MHSc Lena Hohwü