Er der en kliniker til stede? Kom til årsmøde i Inflammationsnetværket

Den 8. marts inviterer Inflammationsnetværket på Health til den tredje Inflammation Network Day. Hvis du er forsker - og måske endda kliniker - kan du her læse mere om, hvorfor netværket kan være en god mulighed for netop dig.

Det overordnede mål for Inflammationsnetværket er – gennem interdisciplinært samarbejde – at forbedre viden, diagnosticering, forebyggelse og behandling af inflammationsrelaterede sygdomme, der hvert år koster millioner af liv i hele verden. Foto: Simon Fischel, AU Health

Inflammatoriske sygdomme og infektionssygdomme er på verdensplan den hyppigst udbredte dødsårsag overhovedet, og globalt mister 3 ud af 5 livet på grund af dem.

”Tallet bliver ved med at stige, og vi har som samfund brug for mere viden om f.eks. sammenhængen mellem infektion, inflammation og udviklingen af autoimmunitet eller kræft,” mener Trine Hyrup Mogensen. Hun er professor på Institut for Biomedicin og ordførende forsker for fakultetets Inflammationsnetværk, som netop har til formål at udvikle, dele og udbrede viden om emnet.

I Inflammationsnetværket arbejder forskere på alle karrieretrin på tværs inden for udforskningen af basale immunologiske mekanismer og patofysiologi, der er involveret i en lang række sygdomme, hvor infektion, inflammation og autoimmunitet spiller en afgørende rolle.

Netværket består af forskere med forskellige interesser f.eks. i diagnosticeringsmetoder, epidemiologiske data, inflammationsmarkører, immunologi, genetik og forståelse af celledannelser, vævsstrukturer og cancerudvikling.

Det netværk kan du også selv blive en del af.

Kalder alle klinikere og unge forskere

Som postdoc, ph.d.- eller forskningsårsstuderende er hverdagen travl. Derfor kan man hurtigt blive fristet til at ignorere muligheder som Inflammationsnetværket, der ikke direkte relaterer sig til et konkret projekt. Men det er en skam, vurderer Trine Hyrup Mogensen.

”Et medlemskab af et netværk er, set fra et karrieremæssigt synspunkt, en af de vigtigste ting, du kan gøre for at fremme din karriere som forsker eller kliniker. Netværket kan være med til at åbne nye døre, og du kan få mulighed for at sparre med erfarne kolleger om din kommende karriere og konkrete opgaver,” siger hun.

”Et formelt netværk giver dig mulighed for at udvide dit personlige netværk både nationalt og internationalt. Vores Inflammationsnetværk er åbent for alle og består af personer i alle aldre – også unge, der stadig er under uddannelse.”

Desuden er der via netværket adgang til faglige fællesskaber som den populære OMICS-interessegruppe, hvor forskere kan dele deres viden om OMICS-teknikker uanset forskningsområde, institut og karrieretrin.

Inviterer til fagligt årsmøde

Den 8. marts inviterer Inflammationsnetværket til fagligt årsmøde, hvor også kommende medlemmer kan få en netværks-smagsprøve på bl.a. nye tværdisciplinære initiativer inden for inflammationsområdet og sygdomme med immundysregulation.

”Et vigtigt formål med dette møde er at skabe dialog, interaktion og samarbejde mellem klinikere og forskere bredt. Det medvirker til, at der opstår nye, spændende forskningsprojekter, som for eksempel muliggør, at eksisterende patientkohorter kan undersøges med de nyeste avancerede molekylærbiologiske og immunologiske teknologier. På den måde opnår vi en dybere forståelse af sygdomsmekanismer, behandlingsrespons, risikostratificering, prognose og meget mere”, siger Trine Hyrup Mogensen og fortsætter.

”Med andre ord, hvis en kliniker eller en klinisk forskningsgruppe har patientprøver, vil de have muligheden for at finde samarbejdspartnere blandt de basale forskningsgrupper og potentielt iværksætte translationelle biomedicinske forskningsprojekter for at studere infektiøse og inflammatoriske sygdomme på det mekanistiske og cellulære niveau.”

Inflammationsnetværket på Health er værter for den tredje Inflammation Network Day, der står i vidensdelingens tegn. Dagen består af præsentationer af egne og internationale forskere og læger, der bygger bro mellem basal forskning og klinisk forskning i inflammation, infektionssygdomme og autoimmunitet.

Mød blandt andet Anne Mette-Hvas, dekan for Health, og professor Trine Hyrup Mogensen, der er ordførende forsker for styregruppen for Inflammationsnetværket.

Programmet indeholder inspirerende keynotes om blandt andet immunologi, mikrobiom, autoimmunitet i relation til kliniske specialer såsom infektionssygdomme, reumatologi, gastroenterologi, dermatologi og onkologi, såvel som en lang række præsentationer fra unge forskere.

Alle, der er interesserede i at præsentere deres forskningsprojekt på netværksmødet, opfordres til at indsende et abstract.

Du kan læse mere om Inflammationsnetværket og melde dig ind:

Tilmelde dig årsmødet senest den 20. februar her:

Og se det fulde program her:

Netværkskoordinator Anja P. Einholm
Aarhus Universitet, Health – Fakultetssekretariat