Hvordan genvinder man synkefunktionen efter en hjerneskade?

Lektor Mohit Kothari fra Aarhus Universitet og Regionshospitalet Hammel Neurocenter får Bagger-Sørensen Fondens Ung Forskerpris for sit arbejde med at afhjælpe nogle af de mange følgetilstande, der har indvirkning på livskvaliteten hos personer med senfølger efter en hjerneskade.

Formand for fondens bestyrelse Claus Bagger-Sørensen (til venstre) og vinder af Ung Forskerprisen Mohit Kothari ved prisoverrækkelsen i Vejle den 30. august 2022. Foto: Bagger-Sørensen Fonden

Mohit Kothari, som er tandlæge og lektor på Institut for Klinisk Medicin, har dedikeret sin forskning til at afhjælpe nogle af de mange tilstande, der ofte følger i kølvandet på en hjerneskade og påvirker livskvaliteten for den enkelte patient. Det kan fx være synkebesvær, og derfor har Mohit Kothari bl.a.  udviklet behandlingsprogrammer, der hjælper mennesker med hjerneskade-senfølger til at genvinde synkefunktionen og en god mundsundhed generelt. Nu hædres han med Bagger-Sørensen Fondens Ung Forskerpris.

Mohit Kothari får sammen med prisen en personlig hædersgave på 100.000 kroner for sin ekstraordinære indsats inden for det odontologiske forskningsområde.

Bagger-Sørensen Fonden uddeler i år sin Ung Forskerpris til to unge forskere under 40 år, der har præsteret en helt særlig indsats i forskningen. Den anden prismodtager er postdoc Lærke Smidt Gasbjerg fra Herlev og Gentofte Hospital og Københavns Universitet.

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Bagger-Sørensen Fonden og Hospitalsenhed Midt.

Lektor, tandlæge og ph.d. Mohit Kothari
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og