Forskningens Døgn - afslutningsevent

Gratis adgang – ingen tilmelding – arrangementet er for alle.

Kom og se den nye Forum-bygning på Aarhus Universitetshospital.

Fælles åbning i Foyeren kl. 13-14 med indlæg fra:

Anne-Mette Hvas

Dekan
Health
Aarhus Universitet

Anders Kühnau

Regionsrådsformand, RM
Forperson i
Danske Regioner

Troels K. Hansen

Direktør
Steno Diabetes Center
Aarhus

Niels Jessen

Forperson: Netværk om fødevarer og ernæring

Oplæg i auditorium kl. 14-17

De officielle kostråd – få tips til sunde og klimavenlige madvaner

Ved: Christina C. Dahm, lektor ved AU Health

Hvor godt kender du de klimavenlige kostråd fra 2021? Hvorfor har kostrådene egentlig fået fokus på klima, og gør det en meningsfuld forskel for dig selv og kloden, hvis du følger dem? Hvad er bæredygtig mad, og er det egentlig sund mad? Christina Dahm, der forsker i kost, bæredygtighed og folkesundhed, bringer lokale og globale perspektiver på bæredygtighed og folkesundheden sammen.

Virker slankekure?

Ved: Bjørn Richelsen, professor i ernæring ved AU Health og overlæge ved Aarhus Universitetshospital, Steno Diabetes Center Aarhus

Der lanceres mange diætkure med løfte om vægttab, men er der videnskab bag? Professor og tidligere forperson for ernæringsrådet Bjørn Richelsen udlægger videnskaben bag slankekure - han ser bl.a. på, hvilken forskel et valg af mælk eller cola gør for kroppen.

Celle-baseret kost - er det sundt at spise kød dyrket i et laboratorium?

Ved: Jette Feveile Young, lektor ved Institut for Fødevarer på AU Tech

Hvad er cellulære fødevarer, og hvad er de principielle forskelle på en plante-bøf, en svampebøf, en kultiveret bøf og en konventionel bøf? Hvorfor er det relevant at arbejde på en produktion af det såkaldte ”kultiverede kød”, hvilke metoder kan anvendes til at fremstille et produkt, og hvilke forbrugerhensyn er vigtige – f.eks. i forhold til ernæring og sundhed?

Bliv klogere på overvægt

Ved: Jens Meldgaard Bruun, professor ved AU Health, overlæge ved Aarhus Universitetshospital, Steno Diabetes Center Aarhus og leder af Nationalt Center for Overvægt

Nationalt Center for Overvægt samler og deler viden om overvægt. Hvad gør man i én kommune, som andre kommuner kan lære af? Hvad bliver der forsket i – fx tarmbakteriers betydning for overvægt og viden om, hvordan stigmatisering påvirker den enkelte? Og hvordan kan forskningen gøre os klogere – og måske få os, politikere og industrien til at handle anderledes?

Den brune bjørn og naturens løsninger på kostudfordringer
- Hør hvordan bjørnes diæt inspirerer forskning i overvægt og hjertekarsygdom

Ved: Ole Frøbert, professor ved AU Health og Steno Diabetes Center Aarhus

Ole Frøbert forsker i nye behandlingsformer af hjerte- og livsstilssygdomme. Han er bl.a. nysgerrig efter at finde ud af, hvorfor bjørne kan spise sig fede i blåbær og derefter gå i vinterhi, uden at hjertet lider skade. Derfor har han taget blodprøver af sovende bjørne og fundet bevis for, at blåbær har en positiv - kolesterolsænkende - virkning på hjertets funktion. Ole Frøbert undersøger nu, hvorvidt blåbær i høj koncentration kan hjælpe hjertepatienter i et studie med 900 deltagere.

Workshops/udstillinger/posters kl. 14-17

Verdens sundeste kornsort skal hjælpe folk med overvægt og diabetes
- Innovationsfondsprojektet HIAMBA

Ved: Kornets Hus
Sted: Køkken

Kom og hør om verdens sundeste kornsort, der skal hjælpe folk med overvægt og diabetes. HIAMBA-korn er særligt forædlede varianter af både nutidige og oldgamle bygsorter. Gennem forædlingen bliver kornets indhold af stivelse optimeret, så kun den sunde del af stivelsen er tilbage. Kornsorter udvælges selvfølgelig, så de kan dyrkes økologisk.

Kom og bliv rusket i hjerne og smagsløg
- Sansecirkus

Ved: lektor Alexander Wieck Fjældstad og kokken Rasmus Bredahl
Sted: Foyer plan 3

Hvorfor bliver vi stimuleret af noget, der knaser? Hvorfor går vi automatisk uden om fødevarer, der har en bestemt farve, mens andre farver lokker os? Og hvorfor taler vi så meget om smag, når vores lugtesans i virkeligheden giver os tusind gange så mange impulser?

Test af kondi og styrke

Ved: Mette Hansen, lektor i idræt ved AU Health, og idrætsforsker Jesper Friis Mortensen
Sted: Motionsrum

Hvad er et godt kondital? Og hvor lav er benstyrken, når der bliver behov for hjemmehjælp til dagligdagens gøremål? Kom og prøv testmaskinerne - eller se grænserne for kondital og styrke blive testet.

Hvad er et bæredygtigt hospital egentligt?
- Hør hvordan Region Midtjylland arbejder med omstilling til bæredygtige hospitaler

Ved: Center for Bæredygtige Hospitaler
Sted: Foyer

Center for Bæredygtige Hospitaler arbejder med udmøntningen af Region Midtjyllands Strategi for bæredygtighed 2030 på hospitalsområdet gennem tre indsatsområder: Reduktion af forbrug, genbrug af produkter, genanvendelse af materiale. Centret vil præsentere projekter inden for de tre indsatsområder, med både udstillinger og korte oplæg.

Forstå din mælk og ost

Ved: Arla Innovation Centre
Sted: Foyer

Arlas Innovationscenter arbejder passioneret med at innovere på processen fra jord til bord for at skabe fremtidens mælkeprodukter. Kom og hør om verdensklasse-laboratorier og brug dine sanser til at udforske mælk og ost gennem et videnskabeligt perspektiv. Hvorfor er mælk hvid? Hvordan bliver mælk til ost? Hvad sker der når en ost modnes, og hvordan påvirker det vores sanser? Få en snak med nogle af forskerne fra Arlas Innovationscenter om deres viden og forskning på området.

Poster-session

Ved: Ph.d.-studerende, postdocs og forskningsårstuderende ved AU Health
Sted: Foyer

Kom og se eksempler på fødevarer- og ernæringsforskning og mød forskeren bag. PhD-studerende, post-docs og andre yngre forskere vil formidle deres resultater, men de vil også fortælle hvordan og hvorfor, de arbejder med lige præcis de projekter inden for fødevarer og ernæring.

Ønsker du at præsentere en poster med din forskning? Læs mere og tilmeld dig senest 21. april